סגור תצוגת כיתה
הפרק

מות שאול וקינת דוד

שמואל ב א

מבט מלמעלה

הנער העמלקי מספר לדוד על מות שאול. מה ההבדל בין הסיפור שלו לסיפור המופיע בסוף שמואל א? בעקבות מות שאול, דוד נושא קינה על מות שאול ויהונתן. ביחידה זו נתעמק בהבנת שוני בגרסאות הסיפורים ובמקומה של הקינה.

מידע כללי
  • ספר שמואל ב
  • יחידת הפרקים פרק א
  • קבוצת גיל כיתה ז
  • נושאים מרכזיים ביחידה
  • מספר שיעורים מומלץ 2
  • שתפו

שיעורים

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דילמה של מלך
אמר לו (שמואל לשאול): כאשר הייתי עמך, הייתי בעולם של שקר והיית שומע ממני דברים...
דילמה של מלך
"...וַיֹּאמֶר אֲשֶׁר נָס הָעָם מִן הַמִּלְחָמָה וְגַם הַרְבֵּה נָפַל מִן הָעָם וַיָּמֻתוּ וְגַם שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ מֵתוּ." (פסוק ד)

ויליאם בלייק, בעלת האוב מעין דור מעלה את רוחו של שמואל, עט וצבע מים על נייר, 1800. מתוך ויקישיתוף.

אמר לו (שמואל לשאול): כאשר הייתי עמך, הייתי בעולם של שקר והיית שומע ממני דברים שקריים מפני שהייתי חושש ממך שלא תהרגני.
להמשך המדרש

וכעת אני בעולם האמת, אין אתה שומע ממני אלא מילים של אמת.
לא חִנם עשה לך הקב"ה זה, אלא "כאשר לא שמעת בקול ה' אלהיך ולא עשית חרון אפו בעמלק ויתן ה' גם את ישראל עמך ביד פלשתים".
בנקודה הזו מפנה שאול שאלה דרמטית לשמואל:
"אמר לו: ואם אברח?"
שאול מעלה את השאלה המתבקשת – אני יודע שבסופו של הקרב אמות. מדוע שלא אמנע מהקרב מראש?
ושמואל עונה:
"אמר: אם תברח תינצל. ואם אתה מקבל עליך מידת הדין – מחר אתה ובניך עמי".
מאי (מה משמעות) עמי? אמר רבי יוחנן: עמי במחיצתי.

עיבוד למדרש ויקרא רבה פרשה כו המופיע ב-929.

  • על פי המדרש, מהו "עולם השקר" ומהו "עולם האמת"? היכן נמצא שמואל?
  • מהי ההתלבטות העומדת בפני שאול? מה תוכלו ללמוד עליו מבחירתו?
ויהי אחרי מוֹת
אמר רבי סימון כל מקום שנאמר: "ויהי אחרי מות" חזר העולם לאחוריו, "ויהי אחרי מות...
ויהי אחרי מוֹת
"וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת שָׁאוּל וְדָוִד שָׁב מֵהַכּוֹת אֶת הָעֲמָלֵק, וַיֵּשֶׁב דָּוִד בְּצִקְלָג יָמִים שְׁנָיִם." (פסוק א)

Wiktoria Matynia/shutterstock.com

אמר רבי סימון כל מקום שנאמר: "ויהי אחרי מות" חזר העולם לאחוריו, "ויהי אחרי מות אברהם" מיד "וְכָל הַבְּאֵרֹת אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו, סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים וַיְמַלְאוּם עָפָר".
להמשך המדרש
"ויהי אחרי מות משה" מיד פסק הבאר והמן וענני כבוד. "ויהי אחרי מות יהושע" (שופטים א, א) מיד נתגרו בם יתדות הארץ. "ויהי אחרי מות שאול" (שמואל ב' א, א) מיד ופלשתים נלחמים בישראל… אמר ר' יודן אלמלא שהעמיד הקב"ה אחרים תחתיהם כבר חזר העולם לאחוריו. (…) ויהי אחרי מות שאול וכתיב ודוד שב מהכות את עמלק.

(ילקוט שמעוני על נ"ך, א, א)

  • המדרש מעמיד את אברהם, את משה את יהושע ואת שאול בשורה אחת. מה כוונת ר' סימון ב"חזר העולם לאחוריו"? מהי עמדת ר' יודן בנושא?
אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים?
איך נפלו גיבורים? זו השאלה החוזרת בקינה, ובעצם הפזמון החוזר שלה. מה היא מביעה –...
אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים?
"הַצְּבִי יִשְׂרָאֵל עַל בָּמוֹתֶיךָ חָלָל, אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים." (פסוק יט)

השלט ליד אנדרטת "הצבי ישראל", צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה

איך נפלו גיבורים? זו השאלה החוזרת בקינה, ובעצם הפזמון החוזר שלה. מה היא מביעה – כאב? תמיהה? הַאֲשָׁמָה? כל טון שבו תבחרו לקרוא אותה, ישפיע על הבנתכם את הקינה כולה.

להמשך קריאה

קינת דוד ממסגרת את הכאב הלאומי ואת הכאב הפרטי בשיר אחד.
מבחינה לאומית, הקינה מתארת את גבורתם של הנופלים, ומביעה את הצער על שמחתם הצפויה של הפלשתים האויבים ואת הכאב של העם על האובדן הכפול: "שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם, וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ" (פסוק כג).
מבחינה אישית, מילותיו של דוד על רעהו יונתן מהדהדות עד עצם היום הזה. "צַר לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים" (פסוק כו).

מתוך אתר מיזם 929

  • הקריאה "אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים" נאמרה מתוך כאב אישי על אובדן פרטי, והפכה להיות קריאה הנשמעת בהספדים ובטקסי זיכרון ממלכתיים. מה לדעתכם הגורם לכך?
אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם
דוד ממשיך לבטא בקינה את צערו ואת כעסו, ומקלל את ההרים שעליהם התרחש הקרב –...
אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם
"הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם וּשְׂדֵי תְרוּמוֹת..." (פסוק כא)

Fat Jackey/shutterstock.com

Rutim/shutterstock.com

דוד ממשיך לבטא בקינה את צערו ואת כעסו, ומקלל את ההרים שעליהם התרחש הקרב – הרי הגלבוע – שיהיו בצחיחות מוחלטת. לא יֵרְדוּ עליהם טל ומטר ולא יצמחו עליהם עוד שדות פוריים שאפשר להביא מהם תרומה.

להמשך קריאה

הרי הגלבוע הם הנמוכים שבהרי השומרון. הם רחוקים מהים התיכון וקרובים לבקעת הירדן החמה והיבשה. התנאים הגאוגרפיים האלה משפיעים על האקלים של הגלבוע, ואכן הגלבוע צחיח למחצה, כמעט כמו בקללה שבקינת דוד.

על פי: "קינת דוד : למה לקלל את הגלבוע?", אתר מקראנט. © מטח

  • התבוננו היטב בתמונה, קראו שוב את הפסוק וענו – מה מפתיע בצלע הר הגלבוע?
  • למה זה קורה?
דוד ויהונתן
בתצלום מופיעים שני נערים, או נער ובחור צעיר, חבוקים. חולצתו של אחד מהם מוכתמת והוא...
דוד ויהונתן
"צַר לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים." (פסוק כו)

צילום: עדי נס. באדיבות האמן

בתצלום מופיעים שני נערים, או נער ובחור צעיר, חבוקים. חולצתו של אחד מהם מוכתמת והוא אוחז מתחת לזרועו קב, המצביע על כך שהוא פצוע.

להמשך קריאה

אך למעשה, יותר משהוא נשען על הקב, הוא נשען על הבחור החזק שלצידו. עיניו עצומות, ונראה שהוא סומך לגמרי על תמיכתו של הבחור שלצידו. שמו של התצלום, דוד ויהונתן, מדגיש עוד יותר את הקשר החזק, את התמיכה ואת האהבה בין שני הנערים. על פי הסיפור המקראי, יהונתן תמך בדוד ללא סייג. הידידות והאהבה בין דוד ליהונתן באה לידי ביטוי בקינתו של דוד לאחר מותו של יהונתן: "צַר לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים (שמואל ב, א, כו). יהונתן מתואר במקרא כמי שאהבתו ונאמנותו לדוד הן כנות ואמיתיות, ללא כל אינטרס. על פי: ענת בסר, "אומנות במקראנט", הספרייה הווירטואלית של מטח. © מטח

  • מהיצירה עולה תחושה של אחדות של דוד ויהונתן מול הכוחות שבחוץ. לפי הפרקים הקודמים, מה מאיים על הקשר בין השניים?
אוהבי שאול
שאול המלך / רות נצר אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת שָׁאוּל בִּגְלַל הִסּוּסָיו, בִּגְלַל סְפֵקוֹתָיו, בִּגְלַל דִּכְאוֹנוֹ,...
אוהבי שאול
"שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ, מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ." (פסוק כג)

אליהו צבי מרקוזה, מות המלך שאול, שמן על בד, 1848. מתוך ויקישיתוף.

למילות השיר

שאול המלך / רות נצר

אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת שָׁאוּל
בִּגְלַל הִסּוּסָיו, בִּגְלַל סְפֵקוֹתָיו, בִּגְלַל דִּכְאוֹנוֹ,
בִּגְלַל אַהֲבָתוֹ לְדָוִד, שֶׁאָהַב אֶת יוֹנָתָן.
וְאִישׁ לֹא אָהַב אֶת שָׁאוּל,
אֶת הָאִישׁ הַגָּבוֹהַּ הַמְּתֻלְתָּל
שֶׁהֻשְׁאַל לַמְּלוּכָה וְכָשַׁל –
מִלְּבַד שְׁמוּאֵל בְּרֵאשִׁית דַּרְכּוֹ,
שְׁמוּאֵל שֶׁאֲהָבוֹ
וּזְנָחוֹ.
אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת הָאִישׁ
שֶׁאֱלֹהִים הִכָּה בְּרוּחַ רָעָה
שֶׁשָּׁאַל בָּאוֹב בַּחֲצוֹת הַלַּיְלָה
שֶׁיָּדַע שֶׁהוּא אִישׁ פָּשׁוּט
וְלֹא כִּרְכֵּר לִפְנֵי אֱלֹהָיו
וּכְשֶׁהִרְשָׁה לְעַצְמוֹ לְהָפֵר אֶת דְּבַר אֱלֹהִים
זָרְקוּ אוֹתוֹ לַפְּלִשְׁתִּים
אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת שָׁאוּל
כִּי גַּם אֲנַחְנוּ שׁוֹאֲלִים
מַדּוּעַ הִשְׁאִילוּ אוֹתָנוּ לָעוֹלָם הַזֶּה
וּבָחֲרוּ בָּנוּ לִמְלוּכַת הַנֶּפֶשׁ
וְאַחַר כָּךְ נָזְפוּ בָּנוּ
וְלֹא הִקְשִׁיבוּ לִכְאֵבֵנוּ
וְעַצְבוּתֵנוּ, אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים
אֶת שָׁאוּל וְלֹא נֶחְדַּל לִשְׁאֹל
לָמָּה דַּוְקָא זֶה שֶׁלֹא בִּקֵּשׁ אֶת הַמְּלוּכָה
לָמָּה דַּוְקָא זֶה שֶׁהֲכִי קָרוֹב לְלִבֵּנוּ
הוּקְעָה גּוּפָתוֹ אֶל הַחוֹמָה.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • על פי המשוררת, מה מקור המשיכה של רבים לדמותו של שאול? האם אתם שותפים להזדהות זו עם דמותו של שאול?
גת ואשקלון
הפלשתים הם קבוצה אתנית שמוצאה באִיֵי היָם האִגֶאִי, שאליה הצטרפו גם שבטים אחרים שהיו קרובים...
גת ואשקלון
"אַל תַּגִּידוּ בְגַת אַל תְּבַשְּׂרוּ בְּחוּצֹת אַשְׁקְלוֹן פֶּן תִּשְׂמַחְנָה בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים פֶּן תַּעֲלֹזְנָה בְּנוֹת הָעֲרֵלִים." (פסוק כ)

באדיבות המוזאון לתרבות הפלשתים

הפלשתים הם קבוצה אתנית שמוצאה באִיֵי היָם האִגֶאִי, שאליה הצטרפו גם שבטים אחרים שהיו קרובים אליה בגזע, בלשון ובתרבות.

להמשך קריאה

הפלשתים הגיעו לכנען בגלים, הן דרך הים התיכון והן דרך היבשה לאורך החופים. כיבושיהם התחילו כבר במאה ה-14 לפנה"ס. האזור שבו חיו הפלשתים בארץ כנען נקרא "ארץ פלשתים" או "פלשת", והוא השתרע מעזה בדרום ועד עקרון (דרומית לרחובות בימינו) בצפון. באזור זה שלטו חמשת סרני פלשתים, בברית של חמש ערים מרכזיות: עזה, גת, עקרון, אשדוד, אשקלון. מדי פעם עברה הבכורה מעיר אחת לאחרת.

  • אפשר להניח כי הבשורה על מותם של המלך שאול ובניו כבר הגיעה אל ערי הפלשתים גת ואשקלון. אם כך, מה תורם פסוק זה לקינת דוד?
הָרִים שֶׁבַּגִלְבּוֹעַ
הגלבוע נזכר במקרא בהקשר של הקרב של שאול בפלשתים. הקרב ומותם של שאול ובניו מתוארים...
הָרִים שֶׁבַּגִלְבּוֹעַ
"וַיֹּאמֶר הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ נִקְרֹא נִקְרֵיתִי בְּהַר הַגִּלְבֹּעַ וְהִנֵּה שָׁאוּל נִשְׁעָן עַל חֲנִיתוֹ, וְהִנֵּה הָרֶכֶב וּבַעֲלֵי הַפָּרָשִׁים הִדְבִּיקֻהוּ." (פסוק ו)

צילום: אור17, מתוך ויקיפדיה העברית

הגלבוע נזכר במקרא בהקשר של הקרב של שאול בפלשתים. הקרב ומותם של שאול ובניו מתוארים בסוף שמואל א ובתחילת שמואל ב.

להמשך קריאה

הגלבוע הוא רכס הרים המהווה שלוחה צפון-מזרחית של הרי שומרון. לפסגות הרכס וליישובים הסמוכים לו הוענקו שמות הקשורים לשאול ולבניו, כמו מלכישוע (יישוב), עמינדב ויהונתן.

  • בתקופה הקדומה ישבו שבטי ישראל באזורים ההרריים, והפלשתים ישבו במישור החוף. מה אפשר ללמוד על מאזן הכוחות ביניהם מכך שהקרב התרחש באזור הגלבוע? ידם של מי הייתה על העליונה?
תכשיטי המלך - נֵּזֶר וְאֶצְעָדָה
  האיש העמלקי מביא מהמַעֲרָכָה ציוד אישי של שאול – הַנֵּזֶר והאֶצְעָדָה. הנזר הוא כתר,...
תכשיטי המלך - נֵּזֶר וְאֶצְעָדָה
"וָאֶעֱמֹד עָלָיו וַאֲמֹתְתֵהוּ כִּי יָדַעְתִּי כִּי לֹא יִחְיֶה אַחֲרֵי נִפְלוֹ, וָאֶקַּח הַנֵּזֶר אֲשֶׁר עַל רֹאשׁוֹ וְאֶצְעָדָה אֲשֶׁר עַל זְרֹעוֹ וָאֲבִיאֵם אֶל אֲדֹנִי הֵנָּה." (פסוק י)

‏‏אצעדה מעוטרת על זרועו של נושא הכיסא המלכותי. כל הזכויות שמורות לד"ר יהודה עתי, עולם התנ"ך.

כתר האל מארדוק. מתוך ויקישיתוף

 

האיש העמלקי מביא מהמַעֲרָכָה ציוד אישי של שאול – הַנֵּזֶר והאֶצְעָדָה. הנזר הוא כתר, המציין מלכים, והאצעדה היא צמיד הנכרך על הזרוע. שני החפצים האלה הם לא רק רְאָיוֹת לאמיתוּת עדותו של האיש, הם גם סמלי המלוכה שעוברים משאול אל דוד.

  • על פי הפרק, מה שכנע את דוד שהנער דובר אמת ושאכן שאול מת?
כלי מלחמה - הגנה והתקפה
שלושת אמצעי ההגנה של החייל הרגלי בשדה הקרב היו השריון, הקסדה והמגן. שלושת האמצעים הללו...
כלי מלחמה - הגנה והתקפה
"...כִּי שָׁם נִגְעַל מָגֵן גִּבּוֹרִים מָגֵן שָׁאוּל בְּלִי מָשִׁיחַ בַּשָּׁמֶן… קֶשֶׁת יְהוֹנָתָן לֹא נָשׂוֹג אָחוֹר וְחֶרֶב שָׁאוּל לֹא תָשׁוּב רֵיקָם." (פסוקים כא-כב)

מגן של חייל פלשתי. מתוך ויקישיתוף

שלושת אמצעי ההגנה של החייל הרגלי בשדה הקרב היו השריון, הקסדה והמגן. שלושת האמצעים הללו היו נהוגים הן בצבא הישראלי והן בצבא הפלשתי.

להמשך קריאה

כלי הלחימה המתוארים בפרק הם החרב, החנית והקשת.
יש המפרשים כי כוונת המקונן להצביע על גבורתם של יהונתן ושאול בשדה הקרב. קשתו של יהונתן פעלה כיאות וחיציה לא נסוגו אחור, כלומר החיצים פגעו בגוף האויבים ולא נהדפו לאחור על ידי המגינים של חיילי האויב או על ידי שִׁרְיוֹנֵי הקשקשים שלבשו. גם חרבו של שאול לא שבה ריקם, אלא פגעה בגוף האויבים.
לפי פירוש אחר, כוונת המקונן דווקא לתאר כיצד חָדְלוּ כלי הנשק של שאול ויהונתן לפעול: הקשת שוב לא נדרכה לאחור לפני ירי החץ, וחרב שאול נשלחה קדימה אך לא שבה למקומה.

עיבוד של עולם התנ"ך – שמואל ב' עמוד: 15- 16
כל הזכויות באתר שייכות לד"ר יהודה עתי

  • הקינה רצופה בהתייחסות לכלי המלחמה. היא מתחילה בהיגד שאינו חלק מהקינה: "וַיֹּאמֶר לְלַמֵּד בְּנֵי יְהוּדָה קָשֶׁת" (פסוק יח) ומסתיימת באמירה: "וַיֹּאבְדוּ כְּלֵי מִלְחָמָה" (פסוק כז). אם כן, מה תפקידה של הקינה בהיבט של היערכות למלחמה הבאה?
שתי גרסאות למות שאול
בסרטון מופיעה התייחסות לגִרסה נוספת לסיפור מותו של שאול (המופיעה בשמואל א לא). במה שונה...
שתי גרסאות למות שאול
"וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ, אֵיךְ יָדַעְתָּ כִּי מֵת שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ." (פסוק ה)

  • בסרטון מופיעה התייחסות לגִרסה נוספת לסיפור מותו של שאול (המופיעה בשמואל א לא). במה שונה גִרסה זו?
  • איזו טענה מועלת בנוגע לקינת דוד? האם אתם מסכימים איתה?

קרדיט: חדשות התנ"ך: איך נפלו גיבורים / חינוכית ראשונים בעולם, 2016

הגלבוע וּוַעֲדַת השמות הממשלתית
גיל קופטש חוזר לגלבוע, למקום שבו התרחש הקרב האחרון של שאול ובו הוא נהרג. הסרטון...
הגלבוע וּוַעֲדַת השמות הממשלתית
"...נָס הָעָם מִן הַמִּלְחָמָה וְגַם הַרְבֵּה נָפַל מִן הָעָם וַיָּמֻתוּ וְגַם שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ מֵתוּ." (פסוק ד)

גיל קופטש חוזר לגלבוע, למקום שבו התרחש הקרב האחרון של שאול ובו הוא נהרג.
הסרטון הקצר מספר על הקרב, על השתמרות השמות המקראיים בגאוגרפיה של ארץ ישראל ועל הקללה לגלבוע שהשתנתה והפכה לברכה.

  • לאתרים באזור הגלבוע, המקום שבו התרחש הקרב האחרון של שאול, העניקה ועדת השמות הממשלתית שמות הקשורים לשאול ולמשפחתו. מצאו במפה שני מקומות כאלה, והסבירו את הקשר של השם שלהם לשאול.

קרדיט: הקרב האחרון של שאול בגלבוע